2,6 miljoner fördelas till kulturverksamhet i vården

Kulturnämnden har nu fattat beslut om fördelning av 2, 6 miljoner kronor gällande Projektstöd kultur och hälsa. Stödet syftar till att vårdtagare och anhöriga ska få ta del av återkommande kulturverksamhet.

Under 2022 kommer Region Stockholm fördela totalt 4 miljoner kronor till Projektstöd kultur och hälsa. Kulturnämnden har nu fattat beslut om årets första ansökningar där sex projekt beviljas stöd om totalt 2 640 000 kronor.

Projektstöd kultur och hälsa syftar till att vårdtagare och anhöriga inom regionfinansierad vård ska erbjudas en återkommande kulturverksamhet. Projekten ska ge ett varierat utbud och stor vikt läggs vid aktivt deltagande. Barn och unga är prioriterade målgrupper.

Coronapandemins effekter har haft en fortsatt stor inverkan på länets kulturliv och de aktörer som föreslås stöd har alla gjort anpassningar av sina verksamheter.

Bland de aktörer som beviljas stöd kan nämnas:
  • AktivVRa enskild firma som arbetar med VR-upplevelser riktat till barn och unga. Arbetet med VR-upplevelser för barn och unga har visat goda resultat och öppnar upp för möjlighet till mobilisering, lust och aktivering på flera plan, allt viktigt i processen för tillfrisknande eller för att avleda tankarna. Insatserna har visat ett gott resultat för barn med smärtproblematik och arbetar bl.a. på Lilla Ersta hospice och Astrid Lindgrens barnsjukhus Solna och Huddinge.

• Stiftelsen Musikbojen vars musikterapeuter träffar barn och ungdomar samt deras anhöriga som får lyssna, spela, sjunga, röra på sig och utveckla sina egna resurser och sätt att kommunicera samt utrycka sig genom musik. Musikterapin finns bl.a. vid Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Norrtälje och Stockholm och barn och unga får där ta del av musikaliska möten som ger såväl glädje, kommunikation, ökat välmående samt en lugnande effekt.

Se alla beviljade Projektstöd kultur och hälsa här