51 aktörer beviljas Projektstöd

Region Stockholm främjar en återstart av kulturlivet i länet. Kulturförvaltningen tog emot 166 ansökningar om Projektstöd i den första ansökningsomgången för 2022. Av de inkomna ansökningarna har 51 beviljats kulturnämndens stöd till en summa om totalt 4 810 000 kronor.

Projektstöd kan beviljas för tidsbegränsade kulturprojekt som genomförs i länet. Ett övergripande syfte med stödet är att bidra till ökad utveckling, tillgänglighet och delaktighet till konst och kultur för länets invånare.

Se listan med Beviljade Projektstöd på kulturförvaltningens webbplats

Bland de aktörer som beviljats stöd kan nämnas:

• Stiftelsen Stockholms Folkhögskola som beviljats stöd för en jubileumsutställning på Kapsylen/Kafé 44 med 25 konstnärer från Konstskolan Linnea som firar 30 år. Konstutbildningen riktar sig till personer som har autism och/eller lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Kulturförvaltningen anser att projektet är angeläget och skapar goda förutsättningar för delaktighet.

• Stockholms läns bygdegårdsdistrikt får stöd för projektet ”Havet som omger oss”; ett skapande projekt i samarbete med Björkö konstnod där sju konstnärer  gör platsspecifika och temporära konstverk i dialog med lokalbefolkningen på tio platser i skärgården. Temat för konstverken är Östersjön och miljöfrågor. Kulturförvaltningen anser att projektet bidrar till att sprida kultur i hela länet och aktiverar platser i skärgården.

• Projektet Musik i Marabouparken har beviljats stöd för en serie med sex konserttillfällen i Marabouparkens Konsthall i Sundbyberg. Initiativtagare till konsertserien är tonsättaren och orkesterchefen från Kungliga Operan Helle Solberg och cellisten Mattias Rodrick. Kulturförvaltningen anser att konsertserien breddar länets kulturutbud genom att engagera musiker och ensembler med både genremässig bredd och kvalitativ spets.

Läs mer om kulturnämndens Projektstöd