Arkivens dag 2020 på Regionarkivet

äldre bokpärmar med etikett och gammal skrift

Se Regionarkivets digitala utställning

Smittsamma sjukdomar och epidemier har följt människan genom historien. Hos Regionarkivet finns handlingar som visar hur arbetet med att bekämpa smitta och vårda de som insjuknat  utvecklades under 1900-talet. Efter ett utbrott av smittkoppor i Stockholm 1963 publicerades en artikel i personaltidningen Kompressen som avslutades med följande citat:

”Denna epidemi har visat att nutidens snabba flygförbindelser med alla delar av världen /…/ gör det nödvändigt att hålla en mycket god beredskap i fortsättningen mot denna sjukdom.”

I samband med Arkivens dag 2020 presenterar Regionarkivet en digital utställning med axplock om länets epidemivård under 1900-talet. Ett besök i historien visar att vi ständigt lär oss men också ställs inför liknande utmaningar vid varje utbrott av en smittsam sjukdom.

Regionarkivet på Instagram #regionarkivetstockholm #arkivensdag2020 #1963
Regionarkivets webbplats