Biopremiär för samproduktionen ”Bränn alla mina brev”

Bilden: Gustav Lindh och Asta Kamma August i Bränn alla mina brev. Foto: Stellan Runge.

Fredag den 23 september är det biopremiär för "Bränn alla mina brev" på svenska biografer. Filmen är samproducerad av Film Stockholm AB, en regional filmfond som ägs av Region Stockholm och drivs i nära samarbete med Stockholms stad.

"Bränn alla mina brev" är den tredje filmen med premiär under 2022 som Film Stockholm AB varit med och samproducerat. Efter dokumentären "Fördom och stolthet – en queer filmhistoria" och den rimmade sommarskildringen "Stammisar" är det nu dags för storfilmen "Bränn alla mina brev" av Björn Runge. Filmen är baserad på Alex Schulmans roman och med Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lind i huvudrollerna.

Film Stockholm AB startade 2021 när regionen och stadens medel för filmproduktion samlades i en filmfond. Uppdraget är att skapa förutsättningar för film- och tv-produktion i huvudstadsregionen genom samproduktion, filmkommissionär verksamhet och talangutveckling.

Tidigare i år visades fotbolldramaserien "En mot en" på SVT och under året så har flera kortfilmer haft premiär, däribland "Bromance" av SaraKlara Hellström som vann Startsladden på Göteborg Film Festival i början av året.

Läs mer om Film Stockholm AB och alla filmfondens samproduktioner på Filmstockholm.se