Premiär för dansfilm på Dansens dag

Foto: Jennifer Drotz Ruhn. Syntolkning: två personer står ensamma på Sergels torg i Stockholm.

Dansens dag 2020 uppmärksammas i år med premiär för en helt ny dansfilm av danskompaniet JELNEK.

Nätverket Dans på röda linjen hade stora planer för Dansens dag i år. De ville fylla Sergels torg med 200 dansare från 12 olika organisationer i en flashmob. Tyvärr sätter coronaviruset stopp för planen, men istället har Region Stockholm Dans Cirkus bett dansgruppen JELNEK att skapa en dansfilm. Filmen heter "Ifall inte någon sätter fart" och utspelar sig på ett öde Sergels torg och har premiär på Dansens dag den 29 april 2020.

Se filmen här: Ifall inte någon sätter fart, JELNEK och Jennifer Drotz Ruhn (länk till Youtube)