Extra stöd till scenkonstgrupper i länet

Buster Keaton på månen av Unga klara

"Buster Keaton på månen", Unga klara. Foto: Sara P Borgström

Kulturförvaltningen har beslutat att fördela ett extra subventionsstöd till scenkonstgrupper i länet.

Tretton grupper som arbetar med scenkonst riktat till barn och unga i Stockholms län har tilldelats det extra stödet som totalt uppgår till 1 260 000 kronor.

Ett flertal scenkonstgrupper har mött stor efterfrågan på subventionerade föreställningar från länets kommuner för spelperioden våren 2022 och kulturförvaltningen har därför tagit beslut om att tillföra ett extra stöd till grupper som tidigare beviljats stöd.

- Det är jättekul att grupperna har kommit igång att spela igen och att den ökade efterfrågan för våren är så stor att grupperna har nytta av extra medel och kan komma ut och möta fler barn och unga i länet, säger Lena Strömberg Lagerlöf, handläggare på kulturförvaltningen.

I bedömningen har hänsyn tagits till konstformer, målgrupper, efterfrågan och tidigare fördelat scenkonststöd under perioden 2021-2022.

Se listan med beviljade extra stöd