Vinnare utsedd i fototävling

Fisksätra kollage

Vardagen i Fisksätra – tävlingen avgjord!

Den 3:e december 2021 avslöjas de tre vinnarna i fototävlingen som har arrangerats av Stockholms läns museum och Fisksätra bibliotek. Tidigare i höst utlystes en gemensam fototävling för dem som bor eller arbetar i Fisksätra. Personerna har uppmuntrats att ladda upp sina vardagsbilder med taggen #fisksätra i Stockholms läns museums app Samtidsbild.

Totalt har museet fått in 445 fotografier av 57 nya användare. Du kan se ett urval av de inkomna bidragen i en utställning som visas på Fisksätra bibliotek mellan 3 december och 31 december 2021.

Samtidsbild är en bildplattform och app för insamling av nutidens bilder.

Här kan länsinvånarna ladda upp sina bilder och spara dem i Stockholms läns museums digitala bildarkiv för framtida generationer. Under hösten arrangerade Stockholms läns museum och Fisksätra bibliotek en serie workshoppar, där de visade hur appen fungerar. Samtidigt utforskade deltagarna andra digitala teman såsom sociala medier, bildhantering och källkritik.

"Det är perfekt att samarbeta med ett bibliotek som arbetar med digital inkludering på plats, då kan vi nå människor som kanske inte hade kunnat ladda upp sina bilder på egen hand", säger Stella Waldenström, insamlingsassistent vid Stockholms läns museum.

"Att Fisksätrabor ska få berätta om sin egen verklighet är också en del av vårt uppdrag. Genom tävlingen blir det i bildform, vilket känns väldigt roligt", säger Alena Jukic, projektledare vid Forumbiblioteken.

Fototävlingens tema har varit vardagen i Fisksätra och juryns uppdrag var att utse den bild som bäst skildrar den.

"Nu är tävlingen avgjord och den 3 december avslöjar vi vinnarna", säger Elisabeth Boogh, insamlingsstrateg vid Stockholms läns museum.

Tävlingens jury består av; Elisabeth Boogh, insamlingsstrateg på museet, Asli Abdulrahman Ali, inredningsarkitekt, konstnär och Fisksätrabo, och Jenny Frejing, fotograf på Nacka Värmdö Posten.

För att ta del av bilderna kan du besöka Fisksätra bibliotek den 3 december 2021 från klockan 15.00. Vi följer rekommendationer för att undvika smittspridning.

Vernissage: 3 december 2021 klockan 15.00 –18.00

Prisutdelning: 3 december 2021 klockan 17.00

Utställningen pågår mellan 3 december och 31 december 2021.

Stella Waldenström, insamlingsassistent, stella.waldenstrom@regionstockholm.se
Lenita Gärde, kommunikatör, lenita.garde@regionstockholm.se