Här är de utvalda konstnärerna inom cirkus som valts ut för residens

Circ2M

Residens kan handla om att en plats, en skola eller en grupp invånare får komma nära och förstå vad en konstform som cirkus kan vara, hur den kan upplevas. Som cirkusutövare får man en möjlighet att utveckla en egen process och skapa sammanhang med platsen. Att arbeta specifikt med en kommun och en konstform är en metod som används i det treåriga samverkansprojektet mellan Region Östergötland och Region Västra Götaland, Cirkusflätan, som är ett interregionalt samarbete med medel från Kulturrådet och egna insatser. Målet är att skapa ännu mer samverkan kring cirkusens utveckling i Sverige.

Cirkusflätans utlysning av residens i tre regioner genererade tre spännande samarbeten och möjlighet för konstnärer att arbeta med sina projekt.
  • Region Stockholm i samarbete med Kristofferscenen och tilldelade Circ2M residensplats.

Circ2M består av Marjut Hernesniemi och Myrsky Rönkä, båda baserade i Ekerö kommun. Med sitt projekt med arbetstiteln Blob är duons avsikt att utforska kopplingarna mellan cirkuskonst och naturen och de potentiella uttrycken i att växa fram och bli med rep för vilket urvalsgruppen har beviljat inbjudan till residenset. Kristofferscenen är glad över att vara partner till Cirkusflätan i Stockholmsregionen och att välkomna cirkuskompaniet Circ2M, som främjar experimentellt innehåll och innovativa skapelser inom cirkuskonsten i Sverige.

Vill du veta mer om Kristofferscenen och deras arbete kring residens  läs mer här Kristofferscenen

Följande konstnärer som tilldelades residens i de tre regionerna:
  • Region Östergötland i samarbete med Norrköpings Ungdomscirkus: Walter Berndtsson.
  • Region Västra Götaland i samarbete med Nycirkusfestival Rydal: Ivana Martins Andrade och Thomas Grahndin Jensen
  • Region Stockholm i samarbete med Kristofferscenen: Circ2M

Länk till cirkuskonsulent-sidorna på regionstockholm.se

Anmäl dig till nyhetsbrevet från cirkus- och danskonsulenterna i Region Stockholm via webbformuläret.

Denna nyhet publicerades 2022-06-20