Kunskapsseminarium: Kulturen i samhällsplaneringen

Hösten 2022 bjuder kulturförvaltningen Region Stockholm in till en rad digitala kunskapsseminarier. Torsdag den 13 oktober är datum för det andra seminariet i ordningen med tema: kulturen i samhällsplaneringen.

Kulturförvaltningens andra digitala kunskapsseminarium för hösten tar sin utgångspunkt i den regionala kulturstrategins insatsområde som handlar om att använda kultur och kulturmiljöer som resurs i samhällsplaneringen.

Stockholmsregionens befolkning förväntas öka med 50 procent fram till 2050. I den regionala kulturstrategin lyfts kultur och kulturmiljöer som resurser i samhällsplaneringen och i kommunala utvecklingsplaner lyfts konstens, kulturens och kulturskaparnas roller fram för att skapa attraktiva platser och boendemiljöer.

I detta kunskapsseminarium borrar vi i begreppet ”kulturdriven platsutveckling” och får bland annat ta del av hur två kommuner i vårt län arbetar med att planera och ge plats för konst, kultur och kulturskapare i stadsutvecklingen.

Till hela programmet

När, var och hur?

• Seminariet sänds live med frågestund via Teams torsdag 13 oktober, klockan 08.30-11.30.

• Deltagande är kostnadsfritt.

• Seminariet kommer att spelas in och finnas tillgängligt via kulturförvaltningens webbplats cirka en vecka efter seminariet.