Med anledning av kriget i Ukraina

Flaggning utanför landstingshuset
Kulturförvaltningen Region Stockholm följer utvecklingen i Ukraina och för samtal med olika regionala partners om hur vi samordnat kan stödja kulturaktörer som drabbats av kriget.
Läs mer om Region Stockholms arbete med anledning av kriget i Ukraina

9 miljoner i stöd för att stötta personer på flykt från krigets Ukraina

Kulturförvaltningen följer fortsatt utvecklingen kopplad till kriget i Ukraina. Många människor och däribland en stor andel barn kommer till Stockholms län som en följd av kriget. Kulturlivets aktörer, folkbildningsaktörer och föreningslivet har tidigare visat prov på att kunna ställa om och möta människor i kris. Nu har Regionfullmäktige beslutat att tilldela 9 miljoner extra till kulturnämnden för att tillföra dessa aktörer för satsningar som ska bidra till inkludering och meningsskapande för att stötta människor på flykt. Kulturförvaltningen förhör sig just nu kring olika aktörers möjligheter att göra extra satsningar om medel tillförs.

Möjlighet för stödmottagare att ställa om verksamheten

Kulturnämnden har genom sin ordförande Cecilia Elving (L) beslutat att de kulturaktörer som har ekonomiskt stöd genom Region Stockholm ska kunna ställa om sin verksamhet för att kunna möta den nya situation som kriget i Ukraina medför. De medel som organisationerna tagit emot för 2022 kan i och med detta beslut omdirigeras till insatser kopplade till kriget i Ukraina.

Stödkonsert för Ukraina

Den 27 mars arrangerade Konserthuset Stockholm och Kyiv Soloists en stödkonsert för Ukraina där alla biljettintäkter oavkortat gick till Radiohjälpen.
Ukrainas flagga med text om Stödkonsert
Region Stockholm är huvudfinansiär till Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna.

Bibliotekens roll i tider av kris

Regionbibliotek Stockholm anordnade under april en digital träff om Beredskap och relevans i tider av kris. Under träffen diskuterades hur biblioteken kan hålla sig beredda och relevanta i tider av oro, omställning eller osäkerhet.
Med anledning av kriget i Ukraina samlar Digiteket artiklar och kurser som på olika sätt kan vara behjälpliga i bibliotekens arbete.

Senast uppdaterad: 2022-05-20

ukraina