Ny styrelseordförande och ny VD för Musikaliska, Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm

Ny VD Sverker Gaweel och ny styrelseordförande Ingela Lindh

Syntolkning: Två porträttbilder: till vänster Sverker Gaweel, till höger Ingela Lindh.

Musikaliska, Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm har en ny styrelseordförande, Ingela Lindh. Styrelseledamoten Sverker Gawell har utsetts till VD fram tills det att en mer permanent lösning av VD-tjänsten är på plats.

Nya styrelseordförande Ingela Lindh är utbildad arkitekt och har en lång bakgrund inom Stockholms stad. Hon har bl a verkat som stadsbyggnadsdirektör vid Stockholms Stadsbyggnadskontor, stadsdirektör i Stockholm, VD Stockholms Stadshus AB och VD på Stockholmshem. Ingela Lindh har varit ordförande för Kungliga Musikhögskolan, är ledamot i ett antal styrelsen och har ett antal rådgivningsuppdrag.

- Det känns mycket hedrande att få kliva in i denna nya roll. Blåsarsymfonikerna bredd och kompetens förenat med det fantastiska huset vid Nybrokajen spelar en viktig roll inom musiklivet i Stockholm. Inte minst den senaste tiden har också visat hur mycket just musiken betyder för oss. Jag hoppas kunna få bidra till att utveckla verksamheten vidare tillsammans med alla medarbetare i orkestern och i huset! säger Ingela Lindh.

Sverker Gawell är utbildad civilekonom och har verkat inom scenkonsten i över 40 år. Under åren 2003-2015 var han VD för Örebro Konserthus med Svenska Kammarorkestern. Sverker Gawell har varit administrativ direktör och vice vd på Stockholms stadsteater och haft ledande positioner vid Uppsala stadsteater och Kungliga Operan samt styrelseuppdrag i Folkoperan, Svensk Scenkonst och Opera på Skäret.

Om Länsmusiken i Stockholm

Länsmusiken i Stockholm är en av ett 20-tal organisationer i landet som har läns- eller regionuppdrag att sprida levande musik i olika genrer och från olika kulturer i första hand till barn och unga i hela länet. Länsmusiken genomför varje år en rad samarbetsprojekt med kommuner, andra länskulturfunktioner och olika organisationer. Länsmusiken har, liksom Blåsarsymfonikerna, Musikaliska som hemmascen och verkar med stöd av Kulturrådet och Region Stockholm.

Länsmusiken i Stockholms län är en av sex länskulturfunktioner som till skillnad från övriga i dagsläget inte sitter geografisk tillsammans med de övriga funktionerna inom inom kulturförvaltningen: Dans Cirkus, Film Stockholm, Regionbibliotek Stockholm samt från och med augusti Slöjd Stockholm och Stockholms läns museum.

I februari 2020 publicerade kulturförvaltningen Eric Sjöströms rapport Länsmusiken i Stockholms län - ett utvecklings och framtidsperspektiv.

Stockholms läns blåsarsymfoniker har kulturnämndens Verksamhetsstöd 2020 1 år: 11 400 000 kr (orkestern)
Stockholms läns blåsarsymfoniker har kulturnämndens Verksamhetsstöd 2020 1 år: 4 500 000 kr (Länsmusiken i Stockholm)