Nya Konstväxlingar under september

Konst av Samaneh Roghani på Odenplan

Kulturförvaltningen arbetar med tillfällig konst på sju tunnelbanestationer i kollektivtrafiken. Under september öppnar nya utställningar på Gärdet, Odenplan, Zinkensdamm och Slussen.

Konstmontern på Odenplan

I montern på plattformen visas verk av nyligen utexaminerade konstnärer från Sveriges och Nordens konst- och designhögskolor. Här visas konst i många olika former: video, skulptur, installationer, mode, smyckeskonst, design med mera. Utställningsverksamheten har pågått sedan 1996. Nuvarande utställning görs av konstnären Samaneh Roghani.

Gärdet_Przemek Pyszczek_Foto Hans Ekestang Gärdets tunnelbanestation

Przemek Pyszczek visar utställningen Windows on the World (2021) en serie bilder med en illusion av tredimensionalitet. Bilderna refererar till fönster med säkerhetsgaller som konstnären dokumenterat på resor genom sitt hemland Polenunder ett lager av livliga och glada färger, en palett konstnären hämtat från modernistisk arkitektur i Polen.

Läs mer om alla utställningar på webbsidan om Konstväxlingar.