Nyhetsbrev från Dans Cirkus

Foto Jonatan Nylander
Region Stockholm Dans Cirkus är en av länskulturfunktionerna inom kulturförvaltningen med uppdrag att stärka dans- och cirkuskonstens ställning som konstnärlig uttrycksform och utveckla dansens och cirkusens infrastruktur i länet.

Dans- och cirkuskonsulenterna kan hjälpa till med bland annat rådgivning och subvention vid inköp av föreställningar samt medverkan vid arrangemang av projekt och konferenser.

Här kan du ta del av några av de senaste nyheterna från Dans Cirkus i form av utdrag från det senaste nyhetsbrevet som skickades ut i juni 2020.

Nätverksträff och informationsmöte i höst
I början av hösten anordnar Dans Cirkus två stycken digitala tillfällen för kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte. Den 19 augusti bjuds kultursamordnarna i länet in till ett informationstillfälle om Region Stockholms verksamhet tillsammans med övriga Länskulturfunktioner. Mötet kommer hållas via Teams den 19 augusti mellan 9-13.  Länets arrangörer bjuds den 1 september in till en förmiddag för arrangörer där kulturförvaltningens strateger delar med sig av analys och ger inspiration för fortsatt utveckling.
Cirkusinspiration i höst
Återigen planeras en Inspirationsdag för cirkusen. Mer information kommer efter sommaren men alla intresserade uppmanas att boka in fredag 2 oktober i kalendern redan nu! Det blir en heldag för och med cirkus!
Cirkusflätan- interregional samverkan för samtida cirkus
Tillsammans med Region Östergötland, Västra Götalandsregionen har Dans Cirkus sökt och fått medel från Kulturrådet för att skapa ett samarbete och samverkan kring att stärka cirkusen som konstform. En gemensam satsning ger större möjligheter för cirkusens utveckling.
Danskonstnärer på distans
Under våren har fyra koreografer fått stöd av Region Stockholm Dans Cirkus för att arbeta med communitydans på distans. Projekten pågår just nu genom olika digitala plattformar men även på plats i länet. Helena Franzén spelade “Vi är Dansbudet” i Lidingö Stadshus  och publiken kunde följa den genom livesändning. Robin Jonsson engagerar elever i lågstadiet att skapa dans för roboten Alex som blir till klassens egen koreografi. Sara Lindström samlar in olika personers tankar och dans till favoritlåtar i projektet Dancing on my own. Cilla Colt har dansat med föreningen JAG:s medlemmar där de även får skicka in sina filmade koreografier. Läs mer om projekten här