Regionarkivets nyhetsbrev september 2019

Regionarkivets byggnad.

Personalnytt

Cecilia Lundin är ny arkivarie vid enheten Tillsyn och utredning på Regionarkivet:

Hej, min resa hit påbörjades på arkivutbildningen på Södertörns högskola hösten 2012 och fortsatte med tre år som arkivarie på Tyresö kommun. Närmast kommer jag från enheten SVAR på Regionarkivet där jag jobbat sedan år 2016. När det blev dags för mig att söka nya utmaningar fanns det lägligt nog en öppning på tillsynsenheten så jag samtidigt kunde stanna kvar på Regionarkivet – bättre än så blir det inte! Under mina år på Regionarkivet har jag lärt känna våra verksamheter genom de arkiverade handlingarna men nu ser jag fram emot att lära känna er ur ett annat perspektiv och träffa människorna bakom våra arkivhandlingar.

Utbildning för arkivredogörare

Tisdagen 26 november är det dags för höstens arkivredogörarutbildning. Kursen är en halvdagsutbildning som tar upp vad rollen som arkivredogörare innebär och vilka regler och rutiner som gäller för informationshantering och arkivvård inom offentlig förvaltning. Bland de ämnen som tas upp finns:

• Registrering och utlämnande av allmän handling
  • Gallring
  • Informationsredovisning

Under utbildningen får du även möjlighet att i grupp diskutera frågor som utgår från dagens ämnen och se hur dessa frågor kan kopplas till din egen verksamhet.

Du kan anmäla dig på Regionarkivets webbplats här.

Kom ihåg att regionarkivets utbildning ”Att hantera information inom Region Stockholm” alltid finns på Lärtorget.

Om du har frågor om våra utbildningar är du välkommen att kontakta Peder Fallenius på Regionarkivet, peder.fallenius@sll.se.