Kommunikatör till Film Stockholm / Filmbasen sökes

Två personer i VR-glasögon

Vikarierande kommunikatör sökes

Film Stockholm är Stockholms läns regionala resurscenter för film och rörlig bild. Vi är en del av Region Stockholms kulturförvaltning och har ett uppdrag från regionens kulturnämnd och Svenska Filminstitutet.

Film Stockholm driver även Filmbasen, som är Stockholms läns mötesplats och talangutvecklingscentrum för unga filmare. Film Stockholm/Filmbasen har tolv anställda och har kontor vid Medborgaplatsen och i Botkyrka. Vi söker nu en erfaren kommunikatör som fortsätter att utveckla vårt interna och externa arbete. Tjänsten är ett föräldravikariat från december 2020 till september 2021 med möjlighet till förlängning.

Vårt arbete är inriktat på att samordna, stödja och utveckla aktörer inom länet som önskar tillhandahålla ett filmkulturellt utbud. Till dessa aktörer hör kommuner, skolor och fritidsverksamheter, föreningar och studieförbund, biografer och visningsarrangörer samt film- och mediekulturella organisationer och filmpedagoger med egen verksamhet.

Uppgifter och roll

Som kommunikatör är du ytterst ansvarig för kommunikationsplaneringen, redaktör för våra två webbsidor och nyhetsbrev, beställare av annonser och trycksaker, samordnare av kommunikation inför event och ansvarig för att ta fram av relevant infomaterial i samråd med övriga medarbetare.

Du ska också samordna information internt och samverka med andra kommunikatörer inom kulturförvaltningen Region Stockholm och bidrar till kommunikationsfunktionens planeringsarbete för ditt verksamhetsområde.

Arbetet inkluderar bland annat att:

• Löpande sköta webbar och skriva nyhetsbrev
  • Säkra den interna kommunikationen
  • Skriva pressmeddelanden och göra utskick
  • Vara kontaktperson för annons och press
  • Vara ansikte utåt vid event
  • Ta fram relevant infomaterial genom att vara redaktör, korrekturläsa, göra tryckbeställningar med mera
  • Sköta och utveckla användandet av sociala media.
  • Utvecklingsarbete med Film Stockholms båda webbplatser.
  • Bidrar till stöd för medarbetare att tillämpa kommunikationspolicy för Region Stockholm, efterleva riktlinjer och grafisk profil för verksamheten
  • Säkra organisationens hantering av personuppifter

Profil

Flera års erfarenhet av kommunikationsarbete i en liknande roll, med egna idéer om hur man kan bygga upp välfungerande rutiner, smarta verktyg och bra processer
Ett stort nätverk inom film- och kulturbransch och gärna även inom kommun/region eller skola.
Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet inklusive kunskap om upphandlingsregler, tillgänglighetskrav och målgruppsanpassning

Egenskaper

Stresstålig, flexibel och van att arbeta i högt tempo med uppgifter som ibland kräver arbete på kvällar och helger, och resor inom Sverige
Mycket god samarbetsförmåga, konstruktiv och lösningsorienterad.
Van att planera, genomföra och följa upp det egna arbetet

Utbildning och färdigheter

Skicklig på omvärldsbevakning och nyhetsvärdering
Mycket god skribent och skicklig på att anpassa budskap efter målgrupp och syfte
Relevant högskoleutbildning inom media, kommunikation, journalistik, kulturvetenskap eller liknande
Erfaren beställare av webbutveckling, digitala tjänster, trycksaker och annons
Van användare av verktyg som Wordpress, Drupal, Mailchimp och Outlook, EPI, esmaker
Smart och snabb användare av sociala media inklusive Youtube

Meriter

Högskoleutbildning inom kulturvetenskap, film, digitala media, journalistik eller kommunikation.
Erfarenhet och förståelse för vad det innebär att arbeta i en politisk organisation. Intresse för kultur- och konstnärspolitiska frågor.
Längre erfarenhet från arbete på nyhetsredaktion, filmfestival, reklambyrå eller liknande arbetsplats som liksom Film Stockholm ställer höga krav på flexibilitet, självständighet, snabbhet och stresstålighet är meriterande.

Omfattning och tillträde

Tjänsten är heltid och vikariat. Tillträde runt 1 december 2020 eller enligt ök.

Välkommen med din ansökan via Region Stockholms ansökningsportal där du kan ladda upp CV och brev. Sista ansökningdag är 16 november 2020.