Konserter strömmas via Konserthuset Play

Foto som visar orkestern med en dirigent framför sig.
Kungliga Filharmonikerna med dirigent Tobias Ringborg. Syntolkning: Orkester med dirigent i konsertlokal.
Region Stockholm är huvudfinansiärer till Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna. På Konserthuset Play kan du se konserter när du vill, på datorn eller i mobilen.

Den publika verksamheten i Konserthuset Stockholm är inställd på grund av coronaviruset, men satsningen på det digitala utbudet utökas. På strömningstjänsten Konserthuset Play finns ett stort filmarkiv med högkvalitativa konserter, där allt är gratis och tillgängligt digitalt.

Här hittar du inspelade konserter med Kungliga Filharmonikerna, som Brahms andra symfoni och Beethovens Pastoralsymfoni, men även mycket annat ur den breda verksamheten, som konserter för barn.

Nya konserter under våren

Fler digitala konserter kommer att släppas löpande under våren, bland annat planeras för livesänd kammarmusik och jazzkonserter i det mindre format.

– Mitt i den svåra situationen flödar kreativiteten. Det finns en stark vilja och en passion att genom musiken kunna ge något till människorna, till tröst och stöd, säger konserthuschefen Stefan Forsberg i ett pressmeddelande.

Förutom på webben finns Konserthuset Play även som app till telefon eller surfplatta. Appen är gratis och finns att ladda ner via App Store eller Google Play.

Kungliga Filharmonikerna grundades 1902 och har sedan 1926 sitt hem i Konserthuset i centrala Stockholm. Region Stockholm är huvudfinansiär. På Konserthuset Play orkesterns egen webbkanal, finns mängder av konsertfilmer att ta del av.

Kulturförvaltningen tipsar om fler kulturupplevelser att ta del av digitalt.