Två nya konstväxlingar öppnar i veckan

Skanstull film Himlajorden  på picknick

Konståret börjar med två nya konstväxlingar i tunnelbanan. Det är kulturförvaltningen som curerar konstprogrammet på sju stationer under namnet konstväxlingar, i samarbete med AB SL.

Nytt format för utställningar ger fördjupning

För första gången kommer hela skärmväggen i entréplan på Skanstulls tunnelbanestation bli ett stort konstverk. Den 10 meter långa väggen att kläs in i en heltäckande folie, där bilden tillsammans med filmen skapar en förlängning av konstverket ”Himlajorden på picknick” på Zinkensdamms tunnelbanestation. Valeria Montti Colque visas alltså från och med 9 januari på två stationer samtidigt.

På Skanstull har det visats videoverk sedan 2004. Att visa film av konstnärer som gör utställningar på andra stationer i tunnelbanan är ett nytt format för Skanstull. Konstrådgivare för filmprogrammet är Paola Zamora.

Det känns spännande att få visa en konstnär på två stationer under en period, vilket är ett nytt grepp för året. Vi kan få en djupare förståelse för Valerias konstnärskap och utställningarna tillåts sträcka ut sig i tid och rum. När konstnärens verk dyker upp på fler platser kan det skapa igenkänning för resenärerna. Colque vill gärna att hennes bilder ska vara inkluderande och sprida glädje, en känsla vi hoppas kan följa med vidare på resan”, säger Ulrika Lublin som är projektledare för konstväxlingar.

”Himlajorden på picknick” visas på Skanstull 9 januari - 31 mars 2023

På Skanstull visar Valeria Montti Colque en film med ett performance som också ligger till grund för hennes verk på Zinkensdamm. "Himlajorden på picknick" är ett filmiskt kollage där det dyker upp en mängd magiska karaktärer som utför olika ceremonier ute i naturen och i konstnärens installationer. Valeria Montti Colque gestaltar en berättelse om den dagliga tillvaron, minnen och drömmar. Verken är som fönster och vyer mot en annan värld som finns mitt bland oss.  För credits se sidan om Skanstull.

Om konstnären

Valeria Montti Colque (f. 1978) är utbildad på Kungl. Konsthögskolan. Med ett högst personligt formspråk och teman som rör känslor av tillhörighet och rotlöshet, arbetar hon i en mängd tekniker – performance, kollage, fotografi och teckning. Under 2022 medverkade Colque bland annat i utställningen Svenska förvärv på Moderna Museet och ställde även ut på BAS, Barkaby Konsthall tillsammans med Rosanna Mercado-Rojas. Utställningen på Zinkensdamm pågår till oktober 2023.

Länk till sidorna Zinkensdamm och Skanstull

Odenplan Klara Zetterholms utställning januari 2023

Samtida konst på en av Stockholms mest trafikerade tunnelbanestationer

Sedan 1996 har över hundra nyutexaminerade konst- och konsthantverkstudenter ställt ut skulptur och installation i en konstmonter på en av Stockholms mest trafikerade tunnelbanestationer. I januari är det dags för en ny utställning med skulpturer av Klara Zetterholm som tog examen från Kungl. Konsthögskolan 2022.

"Civilization and Its Discontents" visas på Odenplan 11 januari - 9 april 2023

I montern har konstnären skapat en installation av en samling fiktiva arkeologiska fynd och äldre föremål. Skulpturerna är patinerade och bemålade för att likna sten eller framstå som åldrade. Zetterholm har använt ett grepp som vi är vana vid från museivärlden där återskapade objekt finns sida vid sida med autentiska hundra eller tusen år gamla material, i en ofta nybyggd väldesignad miljö ifrån nutiden. Konstnären blandar olika tidsliga lager genom att inkludera vardagliga objekt från vår samtid, ett slags fossiler från framtiden. Skulpturerna i montern är uppställda som att en museiintendent eller en arkeolog inlett sitt arbete på platsen för att fundera ut hur objekten kan visas upp och klassificeras.

Om konstnären

Klara Zetterholm (född 1991) har en masterexamen i konst från Kungl. Konsthögskolan. Hon jobbar med skulptur, måleri och assemblage som behandlar förfalskad historia. Zetterholm skapar fiktiva föremål och berättelser kring arkeologi, kultur- och naturhistoria, med metoder från sin bakgrund som scenograf och dekormålare.

Länk till sidan om Odenplan

Publicerad 2023-01-09