Rapport Bildterapi på neurovetenskaplig grund

Rapporten ger en introduktion till hur bildterapi används och teorier om dess verkningsmekanismer. Rapporten är skriven för vårdpersonal med olika bakgrund och med ett intresse för behandling och rehabilitering.

Inom BUP Stockholm kan barn och unga erbjudas bildterapi. Nu har tre bildterapeuter med stöd av Kompetenscentrum för kultur och hälsa, författat rapporten "Bildterapi på neurovetenskaplig grund - Evidensbaserad praktik inom hälso- och sjukvård".

Under senare år har forskningen om konstnärliga terapiformer gått framåt och parallellt har hjärnavbildningstekniken utvecklats. Det gör att det idag är möjligt att påvisa neurologiska förändringar efter bildterapisessioner. Att koppla dessa kunskapsområden till varandra kan öka intresset för bildterapi.

Kompetenscentrum för kultur och hälsa har publicerat rapporten Bildterapi på neurovetenskaplig grund - Evidensbaserad praktik inom hälso- och sjukvård. Rapporten ger en introduktion till hur bildterapi används och teorier om dess verkningsmekanismer. Du kan ladda ned rapporten på denna sida.

Författarna till rapporten

• Sara Stayne Bildterapeut, leg. psykoterapeut, leg. arbetsterapeut
  • Charlotte Landegren Wesström, socionom, konstnär
  • Sophia Augusta Pankenier, bildterapeut, leg. sjuksköterska, fil. kand. i konst och design

tre kvinnor

Om bildterapi

Den mänskliga hjärnan har mycket begränsad förmåga att reparera sig själv genom nybildning av nervceller eller återväxt av skadade nervtrådar. Däremot kan den ha en betydande förmåga till anpassning och det man kallar plasticitet. Detta kan innebära att många funktioner som försvunnit efter en hjärnskada, blödning eller även förändrats av trauma eller psykiatrisk sjukdom kan förbättras. Det finns många studier som visar på goda effekter av fysisk träning och andra aktiva rehabiliteringsformer.

Stimulans av den skadade hjärnan har i djurstudier visat öka produktionen av viktiga tillväxtfaktorer, som BDNF (brain derived neurotrophic factor), vilket kan vara en delförklaring på molekylnivå.

Bildterapi, dvs. den terapiform som analyseras i den föreliggande rapporten, har fått en internationell spridning ända sedan dess uppkomst under förra seklet vid vård av krigsveteraner och långtidssjuka på sanatorier och de stora mentalsjukhusen. Bland annat används konstnärliga terapier vid rehabilitering av amerikanska soldater som drabbats av psykiskt och fysiskt trauma. Amerikanska försvaret öppnade för ca 10 år sedan ett center, National Intrepid Center of Excellence (NICoE) i Bethesda utanför Washington, för behandling av traumatiska hjärnskador. Där utgör konstnärliga terapier en central del av behandlingen.

Kontakta Kompetenscentrum för kultur och hälsa

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.

• Senast granskad: 19 februari 2024