Hoppa till huvudinnehåll

Konstväxlingar på Odenplan

Diarienummer
AKTNR 3141-21159
Bild: detalj av skulptur med roterande hjul på metallstavar
 
I montern på plattformen visas verk av nyligen utexaminerade konstnärer från Sveriges och Nordens konst- och designhögskolor. Här visas konst i många olika former: video, skulptur, installationer, mode, smyckeskonst, design med mera. Utställningsverksamheten har pågått sedan 1996. 


Publiken får var tredje månad möta verk av en ny konstnär, konsthantverkare eller formgivare. Konstrådgivare Martin Ålund.


Odenplan konstmonter juni 2022
Laura König
Fyra nyanser av väntan
Konstväxlingar | 1 juni 2022 - 30 september 2022

Konstnären Laura König har skapat små skulpturer av händer och fötter i porslin som sakta snurrar i cirklar, för att spegla de förbipasserandes resa och tillfälliga väntan. Den snurrande strukturen har hon byggt med hjälp av tunna pinnar, reglar, metalltråd och en motor från en discokula. 

Porslinet är Königs stora fokus och passion, ett material som både är hårt och ömtåligt på samma gång och kan ta oändligt olika form och uttryck.

"-En plattform är en intressant plats, säger Laura König. Folk är på väg därifrån och det är samtidigt en plats där hundratals människor samlas i en flytande koreografi. En plats för stillhet, mellan rörelser.”

Under arbetet med sin installation har konstnären funderat på hur vi väntar. Stillastående, i rörelse, med telefonen i handen, eller iakttagande miljön? Är vi verkligen närvarande, i stunden?


Experimania monter Odenplan

Sofia Bahlner
Experimania
Konstväxlingar | 9 mars 2022 - 30 maj 2022

Ett materialbibliotek av spillbitar blir till konst

Konstnären Sofia Bahlner vill skapa nya textila strukturer. För installationen som visas i Odenplanmontern har hon samlat restgarner och oansenliga stuvbitar som hon har vävt samman till ett stort flödande konstverk. Ett helt nytt sammanhang för de här återbrukade materialen. Genom att tygbitarna och garnerna mixas, förvrängs och sätts ihop på oanade sätt skapas taktila strukturer som konstnären på förhand inte kan föreställa sig. 

Skulpturen blir till ett stort materialbibliotek där varje tråd bär på sin historia. Dessutom består den av upp till 80 % material som annars skulle slängts. 

Sofia Bahlner har en bakgrund inom mode och haute-couture, ett kunnande hon använder sig av i sina tidskrävande textila konstverk men där tekniker och material ofta används på oväntade sätt. Målet är att skapa något igenkännbart och nytt på samma gång. 

”Hantverket är inte något jag håller konservativt på, jag håller mig nog till väldigt få regler och normer. Jag experimenterar med allt möjligt vare sig man brukar använda de metoderna eller materialen på det sättet.” Säger Sofia Bahlner om sin process med att skapa sina textila verk.

Foton Hans Ekestang


 

Odenplan konstmontern december 2021 Hannah Blitz
Hannah Blitz Heyman
Better than Nature
Konstväxlingar | 8 december 2021 - 6 mars 2022

Var går gränsen mellan material och föremål? Och var går gränsen mellan fantasi och verklighet? Det här är två frågor som driver Hannah Blitz Heyman i hennes konstnärliga arbete. Hon har för utställningen i Odenplanmontern byggt upp ett kuperat landskap med inspiration från virtuella miljöer, för att möjliggöra en gråzon för sina objekt där de kan stå och balansera på gränsen till tillblivelse.

Objekten har ömsom smälts, gjutits, sammanfogats, doppats i lim och täckts i sand. Här är naturen föreställd, som om vi befinner oss i en avlägsen framtid där naturen bara finns återberättad som ett minne.

Skulpturerna blir karaktärer i en ny värld och uppmanar betraktaren att stanna upp och försvinna från verkligheten för en stund.

Nyhet om Better than Nature.

För utställning Better than Nature har konstrådgivare varit Martin Ålund.


Konst av Samaneh Roghani på Odenplan
Samaneh Roghani 
For the Silenced, for the forgotten
Konstväxlingar | september 2021 - juni 2022

Verket ”For the Silenced, for the forgotten” har visats i olika rum, bland annat examensutställningen för Malmö konsthögskolas mastersstudenter 2020. Konstnären Samaneh Roghani skapar alltid en unik version som förhåller sig till platsen där det visar, men repen och keramikplattorna återkommer. Det finns också korta texter på farsi, de är utdrag ur dikter. I vitrinen på perrongen kommer vi nära hennes porträtt då keramikplattorna står precis invid glaset. Trots att platsen är offentlig så finns det en möjlighet för ett nära möte.

Konstnären väver samman personliga historier med större narrativ om människor som kämpar för en bättre tillvaro. Här har hon använt sitt eget ansikte, men berättar om flera människoöden, kvinnor som tystats och glömts bort. Rummet aktiveras genom bilder, texter och symboler för att peka på villkoren som styr vår samtid.

Mest iögonfallande är de många rep som Samaneh Roghani har hängt från taket. Det är ett föremål som ger många associationer, kanske främst kring fångenskap. Hon berättar om bakgrunden till verket:” Totalitära regimer styr genom rädsla och tystar sitt folk. Trots det riskerar kvinnor och män sina liv för att kräva sina rättigheter, rättvisa och fred”. Konstnären lämnar mycket öppet i sin gestaltning men titeln avslöjar att det är bortlömda och tystade personer som hon tillägnat arbetet. Hon använder självporträtt på keramikplattor som hon placerat runtom i vitrinen, men det är andra människoöden hon vill uppmärksamma, särskilt de som fängslats och avrättats när de kämpat för sina egna och andras rättigheter.

Se fler bilder på webbplatsen - länk till konstnärens webbplats


Odenplan_Marie Vedel_Fotograf Hans Ekestang

Marie Vedel 
Mouth Complex
Konstväxlingar | 10 juni – 5 september 2021

Med utställningen Mouth Complex på Odenplans tunnelbanestation kan man just nu betrakta träskulpturen Lip Retractor. Konstnären Marie Vedel gör oss uppmärksamma på hur munnen knyter oss samman med världen när vi andas, äter och talar. Skulpturen för tankarna till ett verktyg hos tandläkaren, något som drar läpparna från tänderna, men den är överdimensionerad och tycks vara gjord för en mun i vardera änden.

Verket har också en digital dimension; via en QR-kod når man ett ljudverk, en fiktiv essä där konstnären väver samman sitt intresse för det orala med andra aspekter av kroppen såsom sjukdomsångest och intimitet. Marie Vedel beskriver det såhär: “en kroppslig närstudie av munnen som något som kommunicerar och konsumerar, en kroppsdel som kan upplevas som både torr och fuktig.”

Munnen är en hålighet som fyller många funktioner och förser oss med både det nödvändiga och det överflödiga. är en privat och offentlig plats på samma gång och frågan är om den inte fått en större plats i vårt medvetande under pandemin. Vi skyler den för att skydda andra och uppmärksammar vår andning och saliven mer när masken sitter på. 

Ett verk som kan bjuda in till tankar om vad som påverkar oss i den privata, såväl som den sfär vi delar med många, i en speciell tid med särskilda omständigheter.

Länk till konstnärens ljudverk Mouth Complex.

Odenplan Jesper O T Anderson -4

Jesper O.T. Anderson 
SET/SÄTT
Konstväxlingar | 10 mars – 6 juni 2021

Utställningen ”SET/SÄTT” visar hur en begränsad mängd material kan varieras i det oändliga när konstnären Jesper O. T. Anderson bygger om sin skulptur i glasmontern på perrongen flera gånger under utställningsperioden.

”Verket är i min mening är ett slags skulpturalt instrument som jag använder på ett ganska spontant sätt. Ibland utgår jag från en förplanerad struktur och ibland tar jag besluten på plats”, berättar Jesper O. T. Andersson. 

Konstnären har valt att arbeta med askträ som är både böjbart och kraftfullt. Träslaget används för att tillverka allt från pilbågar till golv. Utgångspunkten för verket är en egenutformad byggsats med pinnar som kan fästas ihop på olika sätt. Med ett begränsat antal långa, smala ribbor skapas outtömliga möjligheter att variera form och använda utrymmet.

Verket tar tillvara den speciella utställningsplatsen. Genom glaset i montern kan man betrakta skulpturen från olika vinklar. De varierade arrangemangen av till synes enkla pinnar illustrerar skulpturmediets mångsidighet. Volym, rumslighet görs till skulpturala element.

Se fler bilder av SET/SÄTT


Alexandra Larsson Jacobson
Harder, Softer, Slower, Stronger
Konstväxlingar | december 2020 - mars 2021

”Välkommen till ett melankoliskt disco där rosa och blå känslor får samsas.” Konstnären Alexandra Larsson Jacobson vill med sitt verk synliggöra hur vi människor påverkas, formas och existerar i relation till varandra. Hon beskriver sin installation som en värld för betraktaren att titta in i. En scenografi och en plats som öppnar sig där två personer förhandlar genom rörelser, närhet och avstånd. Ett tema som på många sätt knyter an till den pågående pandemin.

Utställningens kärna är ett videoverk i vilket vi får se två personer i en lägenhet som badar i ett rosa ljus. De är klädda likadant och kan uppfattas som två versioner av samma person. De flyttar runt i något som liknar en orytmisk dans och rör varandra med ömsom mjuka, ömsom bestämda rörelser. På Odenplans tunnelbanestation har deras förtroliga berättelse flyttat ut på en mycket offentlig plats. De som rör sig på perrongen får här en möjlighet att besöka en annan värld och fly vardagen för en stund. I montern har Alexandra Larsson Jacobson skapat ett magiskt landskap, en skimrande oas som lockar blicken och fantasin.

Alexandra Larsson Jacobson har nyligen fått en masterexamen i fri konst från Konstfack i Stockholm och har tidigare studerat vid Umeå konsthögskola och Fotoskolan STHLM. Hon har en bakgrund inom dans vilket ibland syns i hennes konstverk. Hennes arbeten kan ta formen av installationer, video eller performance.

Länk till vimeo Video Harder, Softer, Slower, Stronger, 2020 (8:39 minuter)
Featuring; Ida Jagerfält, Frances Jagerfält Choreographic consultant: Elin Dimberg Videographer; Alexandra Rosenlund Original music; Mira Eklund
Sound; Danae Valenza. Editing; Alexandra Larsson Jacobson, Alexander Rosenlund


Sidan uppdaterad: 2022-08-12 B15G