Region Stockholms blodbuss bidrar till att rädda liv i Ukraina

I februari 2023 gjorde undersköterskan och busschauffören Ingrid Engström en resa hon aldrig kommer att glömma. Med start i Stockholm körde hon till Ukraina för att leverera den blodbuss som Region Stockholm har skänkt till det krigsdrabbade landet.

Ingrid Engström jobbar som undersköterska på Blodcentralen i Stockholm. Numera arbetar hon på plats på centralen, men i över 14 år körde hon en buss som fungerar som en mobil blodcentral runt om i Stockholm.

Att det var just hon som fick frågan om att köra bussen till Ukraina, efter att regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić fattat beslut om att den skulle skänkas dit, var därför inte så konstigt.

– Det känns bra att jag gjorde resan. Att fler kan ge blod i Ukraina är jätteviktigt och bidrar till att rädda liv, säger Ingrid Engström.

Foto inifrån blodbussen med flera personer som sitter i stolar och ger blod. Två sjuksköterskor hjälper personerna som ger blod.

Önskan från ukrainsk hjälporganisation

Mellan 2007 och 2022 var blodbussen i drift i Stockholm. Under den tiden bidrog de stockholmare som gav blod på bussen med nästan 70 000 påsar blod till sjukvården i Stockholms län. Efter att bussen tagits ur drift fick Region Stockholm en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation och beslutade därefter att donera bussen till Ukraina.

– Nu hoppas vi att den kan rulla ytterligare några år där, säger Ingrid Engström.

Totalt var tio personer med på resan ner till Ukraina. Tillsammans skulle de leverera blodbussen, två brandbilar och två personbilar. De hade också med sig material som behövdes i bussen samt utrustning för vattenrening.

Resan startade vid Stockholms stadshus. Efter en poliseskort genom Stockholms innerstad tog sig sällskapet vidare mot Ukraina. Ingrid Engström och de övriga som skulle leverera blodbussen körde mot Lviv, en stad som i februari ännu inte hade drabbats av kriget.

– Förutom att några statyer var täckta med skydd märktes inget av kriget. Folk var ute på gatorna och barn lekte i parkerna, säger Ingrid Engström.

När de kom fram möttes de av massor med folk. Även ett tv-team var på plats.

– Vi lämnade av bussen till de ansvariga och jag fick förklara hur den fungerade rent tekniskt. De var så lyckliga när bussen kom, säger Ingrid Engström.

Redan inom de första timmarna efter att de anlänt med bussen kom omkring 50 personer som ville ge blod.

Mötte flyktingar och soldater

Det var först dagen efter, när Ingrid Engström skulle åka tillbaka till Sverige, som hon kände av att det faktiskt var ett krig som pågick. Vid gränsen möttes hon av människor som skulle fly landet, och av ukrainska soldater som hade varit i Polen och tränat inför kriget. De var nu på väg in i Ukraina för att strida.

– Det berörde mig oerhört när omkring 200 unga killar kom släpandes på sin stridspackning. Många grät och ville inte alls ge sig in i kriget. Då grät jag också. Det är nog många av dem som jag mötte den där dagen som inte längre är i livet.

Var du aldrig rädd?

– Jag hann inte riktigt bli det. När vi var där var det inga flyglarm och jag var så fokuserad på jobbet vi skulle göra. Men det är klart att jag fick mig en tankeställare när vi kom till hotellet där vi skulle sova och vi fick skriva på ett papper om att de som jobbade där inte tog ansvar för att vi bodde där. Eller när de sa att det var bra om vi visste var det fanns skyddsrum.

Skulle du göra samma resa igen om du fick frågan?

– Ja, det skulle jag.

Bidrar till livräddande blodtransfusioner

I dag används blodbussen regelbundet i Ukraina.

Blodgivarnas insatser och möjligheten att hantera blod i bussen kan bidra till livräddande blodtransfusioner. Blodet kan användas vid till exempel behandling av cancer, förlossningar och operationer. Även personer som har skadats i kriget kan behöva blod.

Hittills har intresset för att ge blod i den nya bussen varit stort, berättar Ingrid Engström.

– Jag har fått flera filmer skickade till mig som visar folk som ger blod på bussen. Det är jätteroligt att se. Jag hoppas att jag kommer att ha kontakt med de ansvariga i Ukraina även framöver så att jag får fortsätta att se hur bussen kommer till nytta.

• Senast granskad: 11 december 2023