Hoppa till huvudinnehåll

Konstväxlingar på Skanstull

Diarienummer
AKTNR 3063-21041
Fyra filmer på temat Att vara med i videokonstprogrammet på Skanstull
I det årslånga programmet som består av fyra videoverk utforskas vad det innebär att vara med. Vara med andra, sig själv, omgivningen och i stunden. Personerna som vi möter i verken rör sig i intima rum, oavsett om dessa är privata eller offentliga. Kroppar berättar utan ord om närhet, avstånd, omsorg, nyfikenhet och längtan. Programmet Att vara med är sammansatt av curator Susanne Ewerlöf på uppdrag av Region Stockholm. Att vara med visas under ett år - oktober 2021 till september 2022.
In English
The year-long program, which consists of four video works, explores what it means to be with. Be with others, oneself, the environment and the moment. The people we meet in the works move in intimate rooms, regardless of whether they are private or public. Without dialogue, bodies informs us about closeness, distance, care, curiosity and longing.

stillbild från Fikret Atays film The Flood
Fikret Atay
The Flood
Skanstull | 1 juli - 30 september 2022

Videoverket The Flood (2018) börjar med en närbild på ansikten. En grupp människor tittar långt bort mot horisonten. Vi får syn på orangea flytvästar och bilden som framträder är bekant och väcker tankar om flykt över vatten. Från ett fågelperspektiv blir sedan båten synlig.

Fikret säger om sitt videoverk: ”Globalisering verkar luckra upp gränser mellan länder medan den skapar nya begränsningar. Havet har alltid varit den vanligaste flyktvägen. För människor på flykt från krigsdrabbade områden är Medelhavet inget paradis utan ofta den allra farligaste av platser där de riskerar sina liv i jakten på säkerhet, vilket jag vill tala om i min film.”

Filmen producerades på Gotland 2018 där Fikret Atay samarbetade med en grupp nyanlända gotlänningar. Filmen avslutas med ytterligare en panorering. Det visar sig att båten står på land. Passagerarna blickar hela tiden mot horisonten, de letar efter en säker plats.

Fikret Atay (Född 1976 i Batman, Turkiet. Bor och arbetar i Örebro) har kurdisk bakgrund och belyser i sin konst de spänningar som uppstår i motsättningen mellan de som har och de som saknar makt.

Atays konst har visats på internationella museer och konstcenter, bland annat Örebro konsthall, Örebro; Gislaveds konsthall, Centre Pompidou, Paris; MAXXI, Rom; Museum of Contemporary Art, Chicago; New Museum, New York; MoMA PS1, New York samt Istanbulbiennalen.

Hans videoverk ingår i samlingar hos bland annat Musée d’art Moderne de la Ville de Paris, Paris; MACBA, Barcelona; Tate Modern, London; Istanbul Modern Museum, Istanbul och Israel Museum, Jerusalem.


Skanstull Konstväxling Mothers Milk Sophie Vukovic

Sophie Vuković 
Mother's Milk
Skanstull | 1 april - 30 juni 2022

Videoverket Mother’s Milk (2019) skildrar en mor-dotter relation, där vardagliga betraktelser vävs ihop med gester som är både ömsinta och våldsamma. Det skapar en gripande och eftertänksam undersökning av idéer kring omsorg. Filmen tar avstamp i den omhändertagande kroppen, en mamma, som är i ständig rörelse genom olika typer av repetitivt arbete i en hemmamiljö. Hushållsarbete, barnomsorgsarbete - en sekvens av handlingar och gester som aldrig verkar ta slut. Titeln Mother’s Milk (modersmjölk) refererar till det som ofrivilligt förs vidare och ärvs mellan en generation och nästa. 

Sophie Vuković är filmskapare och konstnär med bas i Stockholm. Hennes praktik rör sig mellan det dokumentära och det fiktiva och hon har tidigare undersökt konstruktionen av identitet och migration. Vuković filmer undersöker hur personliga upplevelser och relationer formas och påverkas av sociala och politiska strukturer. Hennes filmer har visats på filmfestivaler, tv och biografer, såväl som i konstsammanhang, bland annat på Barbican Centre i London och Moderna Museet i Stockholm, där hon var en av konstnärerna som medverkade i Modernautställningen 2018. Filminstallationen Mother’s Milk (2019) är hennes examensarbete från Kungl. Konsthögskolan och tilldelades Bonniers Stipendium. 

Foto stllbild Mother's Milk: Milja Rossi, porträtt Sophie Vukovic: Carla Orrego Veliz 


 

Skanstull Anna Kinbom
Anna Kinbom 
Kick-off Reality (2021)
Skanstull | 1 januari - 31 mars 2022

På en öde strand möter konstnären Anna Kinbom ensamheten, naturens krafter och sitt yngre jag. Hon utmanar sig själv att utföra Kung-fu utifrån en instruktionsbok och testar kroppens möjligheter och begränsningar. Kroppen kan känna in, tänjas och ha ett minne. Den bär på livets bakslag, framgångar, lekar och lärdomar.

Anna Kinbom arbetar med textbaserad performance, mikrohistorier och alter egon. Hon har gjort verk på uppdrag av Celsius Projects, Malmö (2021), Stockholm Konst (2020), Marabouparken (2017) och Moderna Museet (2015). Anna har en masterexamen från Kungliga Konsthögskolan (2013) och har studerat performativ konst på Akademie der bildenden Künste Wien.

"Att ställa ut på Konstväxlingar i Skanstull ser jag som en möjlighet att möta en stor publik och även publik som inte tar sig till konstgallerier. Det är också en utmanande miljö då mitt verk har ljud. När det är lugnare på stationen blir det möjligt att ta del av verket på ett lugnare sätt. Jag är intresserad av det offentliga rummet och av offentlig konst så jag ser det som ett hedersuppdrag att få ställa ut i Skanstulls tunnelbana."

Foto Hans Ekestang


Skanstull_Evan Ifekoya

Evan Ifekoya 
Okun Song (2016)
Skanstull | oktober – 31 december 2021

Den första filmen, som visas mellan 4 oktober-31 december 2021, är Evan Ifekoyas “Okun Song” från 2016. I filmen blandas populärkulturella referenser med Yoruba-myten om havsgudomen Olokun. Affirmerande textrader visas omväxlande med ett par händer som får sina naglar målade. Konstnären skapar ett magiskt glittrande rum där gemenskap definieras på egna villkor, en överlevnadsstrategi. 

Konstnären är dubbelt Sverigeaktuell, då hen också medverkar i GICBA, Göteborgsbiennalen för konst. Evan Ifekoya är född i Iperu, Nigeria 1988, men bor och arbetar i London. Ifekoya arbetar med video, text, ljud och installation. Hen intresserar sig för frågor om arkiv, svart gemenskap och queerhet och har ställt ut på Spike Island i Bristol, Serpentine Gallery i London samt undervisat på Goldsmiths University. 


Hoptrasslade historier  - visas oktober 2020 till september 2021
– ett program i fyra delar med verk av sex internationella konstnärer. I Hoptrasslade historier | Entangled Tales visas fyra filmer av enskilda internationella konstnärer och duos, som genom rörlig bild utforskar hur vår värld hänger samman och människans roll i den. Genom att känna in, se samband, föreställa och spekulera undersöker konstnärerna hur människans tid på jorden är ihoptrasslad med klimatförändringar, och hur tidscykler påverkar naturfenomen, idéer och politiska vågor. Med spekulation uppstår möjligheten till något nytt. Filmerna visar alternativa berättelser och påminner oss om att uppfattningen om vår värld ständigt skiftar beroende på vem vi är och var vi befinner oss. Programmet i Hoptrasslade historier är sammansatt av curator Sara Rossling/ArtPlatform på uppdrag av Region Stockholm. 
Anton Vidokle och Pelin TanAnton Vidokle och Pelin Tan
2084: A Science Fiction Show, episode 3: The Noosphere (2013)
Skanstull | 1 juli - 30 september 2021

Ett årslångt program med videokonst som ringar in klimatfrågan och andra globala fenomen rundas av med en fjärde och sista utställning innan ett nytt tema tar vid. Konstnären Anton Vidokle och forskaren och sociologen Pelin Tan ligger bakom videoverket 2084: A Science Fiction Show, episode 3: The Noosphere som visas på fyra skärmar nära spärrarna på Skanstulls tunnelbanestation under juli-september.

Verket berör frågor om framtiden och hur människans agerande skapat den situation vi befinner oss i och det vi kommer att möta framöver. I videon talas om nya sjukdomar och naturkatastrofer. En man i vit kostym erbjuder civilisationens räddning. Lösningen kommer förpackad med ett andligt och pedagogiskt program som man uppmanas ansluta sig till.

Det är en åsna och en krukväxt i en grotta som agerar huvudpersoner och det uppstår en intressant spänning mellan det allvarliga innehållet och den tillskruvade gestaltningen. En berättarröst förklarar att videon utspelar sig 2084 och att ett kraftfält påverkar hela planeten – kraften är det mänskliga förnuftet. Begreppet noosphere, “förnuftets sfär”, behandlas under videons gång. Det är en ny fas i planetens utveckling efter geosfären och biosfären där tänkandet styr. 2084 har det utvecklats till ett globalt telepatiskt system. Åsnan och plantan diskuterar sinsemellan och vrider på argumenten; inte kan väl människorna tillskrivas allt? Åsnor har också en tankevärld!

Stillbild från videoverk Citrus Tristeza av Anca Benera och Arnold Estéfans

Anca Benera och Arnold Estéfans 
Citrus Tristeza (2018)
Skanstull | 1 april - 30 juni 2021

Genom att väva samman stadsscener från Sicilien med en berättelse om viruset ”Citrus Tristeza”, som drabbar citrusfrukter lyckas konstnärsduon Anca Benera och Arnold Estefán ringa in flera aktuella teman. En genomgående tråd i verket är hur levande varelser, historiska processer och sociala system hör ihop på sätt som inte är uppenbara på ytan.

I den första scenen i videoverket Citrus Tristeza (2018) skildras en torghandel där citroner säljs tillsammans med andra frukter och grönsaker. Därefter följer vi de små gula frukternas öde genom stadens gator där de används på ett överraskande sätt. Konstnärerna skriver på husfasader med dem. Budskapen kan läsas av förbipasserande en kort stund innan citronsaften avdunstar. Det känns särskilt träffande när ordet ”Truth” tynar bort på en betongvägg.

Verket skapades 2018 innan en pandemi förändrat hur vi rör oss i staden och kommunicerar med varandra. I videon kan vi läsa om ett annat virus men det är omöjligt att inte tänka på den situation vi alla lever i nu. Det redan mångbottnade verket får ännu ett lager.

Citrus Tristeza ingår i ett årslångt program med fyra videoverk, Entangled Tales, curaterat av Sara Rossling/ArtPlatform på uppdrag av kulturförvaltningen, Region Stockholm.

Anca Benera (född 1977 i Constanta, Rumänien) och Arnold Estefán (född 1978 i Kezdivasarhely, Transylvanien) bor och arbetar i Bukarest, Rumänien. De har arbetat som konstnärsduo sedan 2011, med video, installation och performance. Med en forskningsbaserad metod avslöjar de osynliga mönster som ligger bakom vissa historiska, sociala eller geopolitiska berättelser.

1 januari - 31 mars 2021 Will Benedicts All Bleedings Stops Eventually (2019)

Will Benedict
All Bleeding Stops Eventually (2019), 4:11 min
Skanstull | 1 januari - 31 mars 2021

I Will Benedicts video ”All Bleeding must stop” möter vi animerade karaktärer som uppmanar oss att ta ansvar för klimatet. Vid en första anblick är det ett humoristiskt verk där solen, månen och olika djur pratar, men deras budskap är: ändra er! 

En isbjörn som vi möter i verket har läst en oroande artikel i New York Times om att himlen töms på fåglar och Solen föreslår att vi ska se havet som en del av oss själva. Månen frågar: Vad innebär det att rädda något? Kommer du att göra det? 

Djuren, varav flera tillhör utrotningshotade arter, är välformulerade och möter oss med stabila och anklagande blickar. De ödesdigra sista orden uttalas av en katt som konstaterar att valet att rädda planeten olyckligtvis ligger hos människan. Att dessa konfrontativa påståenden kommer från oskyldiga offer för människans handlingar gör dem särskilt träffande och man lämnar inte verket oberörd. 

Will Benedict är född 1978 i Los Angeles och lever och verkar i Paris. Han arbetar med video, måleri och kollage. Hans videoverk lånar uttryck från film, marknadsföring och sociala medier för att utforska förhållandet mellan konst, kommersiell produktion och reklam.  


Stillbild ur video Sun Rave av konstnär Roy Samaha-wall
Roy Samaha
Sun Rave (2018)
Skanstull | 8 okt - 31 dec 2020

Roy Samaha är född 1978 i Beirut, Libanon där han även bor och arbetar. Han har ett förflutet inom nyhets- och TV-branschen. I "Sun Rave" undersöker han barndomsanekdoter, som hörts i en lägenhet fram till revolutionsåret 1989, när en stor solstorm bröt ut. Videon väver samman historiska lager från Rumänien och Libanon, naturhändelser och forntida kryptering av språk, hur solens cykler oförutsägbart utsöndrar energiflammor som stör jordens magnetfält och påverkar radiosändningar, kommunikation och människors förnuft i stor skala. 

Programmet i Hoptrasslade historier är sammansatt av curator Sara Rossling/ArtPlatform på uppdrag av Region Stockholm. 

Tillbaka till kulturförvaltningens webbsida för Konstväxlingar



Sidan uppdaterad: 2022-06-27  B15G